MODEL OF INTEGRAL KEY COMPETENCE OF FUTURE QUALIFIED WORKERS OF SEWING PROFILE

Authors

  • Halyna Оdnoroh Institute for Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 98 a Vito-Litovsky Ave., 03045 Kyiv, Ukraine, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4498-0816

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.3.2

Keywords:

garment industry, integral competence, key competencies, labor market, skilled workers, «soft» skills

Abstract

The article raises the issue of the lack of a list of current key competencies required by the modern labor market of the garment industry in the State Standards of Vocational Education for the professions «Tailor» and «Cutter». The author analyzes the legislative and regulatory documents related to the topic of key competences of future skilled workers in the sewing profile; compared the results of the study of the labor market of the garment industry on the demand for key competences. The actual abilities of future tailors and cutters, which are necessary for their professional success, increase of competitiveness, formation of professional mobility and adaptation in the labor market of the garment industry, are determined. It is emphasized that creativity in the context of garment production is the basis for the development of many key competences of future garment professionals. The expediency of introducing the definition of «integral key competence of future skilled sewing workers» is substantiated. The definition of integral key competence of future skilled workers of a sewing profile is given and its structure consisting of value-motivational, cognitive-activity and personal-reflexive components is defined. Each of these three components in the future act as criteria for the development of the phenomenon under study. The author designed a model of integrated key competence of future skilled sewing workers, which reflects the relationship and interdependence of all its components, which structure the current abilities of future professionals in this field.  

Author Biography

Halyna Оdnoroh, Institute for Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 98 a Vito-Litovsky Ave., 03045 Kyiv, Ukraine

Postgraduate Student

References

Аналіз потреб ринку праці, викликів та можливостей на території Східної України. Попередній звіт. Київ: Інститут професійних кваліфікацій, 2019. 133 с.

Антонова О. Є. Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2012. С. 14–41.

Антонова О. Є., Ващук О. В. Інтегративний підхід до побудови моделі формування готовності вчителів до розвитку академічної обдарованості учнів. Професійна освіта в умовах інтеграційних процесів: теорія і практика. 2017. Ч. 1. С. 174–182.

Єршова Л. Трансформація системи цінностей учнівської і студентської молоді в контексті реформування вітчизняної професійної освіти. Професійна педагогіка. 2018. № 16. С. 162–168. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.162-168.

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 15.09.2021).

ДСПТО 7433. Професія: Кравець. Київ: Міністерство освіти і науки України, Міністерство соціальної політики, 2016. 55 с.

Наказ Міністерства освіти і науки України від 17.02.2021 р. № 126. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів професійної (професійно-технічної) освіти за компетентнісним підходом. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti-za-kompetentnishim-pidhodom (дата звернення: 20.08.2021).

Однорог Г. В. Суть поняття «ключові компетентності кравців» у психолого-педагогічній літературі. Теорія і методика професійної освіти. 2018. № 15. URL: https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/3/article/view/633/724 (дата звернення: 15.09.2021).

Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (дата звернення: 17.09.2021).

Радкевич В. Розвиток професійної та фахової передвищої освіти в умовах трансформаційних процесів. Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання : збірник матеріалів XIV Всеукраїнської конференції, м. Київ, 7 травня 2020. Київ: ІПТО НАПН України, 2020. С. 16–29.

Стасевська О. А. Система цінностей як основа буття сучасного українського суспільства. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2014. № 1 (20). С. 62–76.

Alieksieieva S., Yershova L., Kravets S., Lapshyna O., Odnoroh H., Self-education and self-management to develop entrepreneurship competence in future professionals. SHS Web of Conferences. ICHTML 2021. 2021. Vol. 104. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202110403002

Goworek H., Oxborrow L., McLaren A., Claxton S., Cooper T., and Hill H. Creativity at Work and Sustainable Product Development: Practitioner Perspectives from the Clothing Industry / L. Martin, N. Wilson (Eds.). The Palgrave Handbook of Creativity at Work. 2018. Р. 563–582. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77350-6_27

Odnoroh H. Key competences of future garment workers: the offer and demand in the labour market. Професійна педагогіка. 2019. № 19. Р. 31–42. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.19.31-42.

Analiz potreb rynku pratsi, vyklykiv ta mozhlyvostey na terytoriyi Skhidnoyi Ukrayiny. Poperedniy zvit [Analysis of labor market needs, challenges and opportunities in Eastern Ukraine. Preliminary report] (2019). Instytut profesiynykh kvalifikatsiy.

Antonova, O. Ye. (2012). Sutnist ponyattya kreatyvnosti: problemy ta poshuky [The essence of the concept of creativity: problems and searches]. O. A. Dubasenyuk (Ed.), Teoretychni i prykladni aspekty rozvytku kreatyvnoyi osvity u vyshchiy shkoli (рр. 14–41). ZhDU im. I. Franka.

Antonova, O. Ye., Vashchuk, O. V. (2017). Intehratyvnyy pidkhid do pobudovy modeli formuvannya hotovnosti vchyteliv do rozvytku akademichnoyi obdarovanosti uchniv [An integrative approach to building a model of forming teachers 'readiness for the development of students' academic talent]. Vocational education in the context of integration processes: theory and practice, 1, 174–182.

Yershova, L. (2018). Transformatsiia systemy tsinnostei uchnivskoi i studentskoi molodi v konteksti reformuvannia vitchyznianoi profesiinoi osvity [Transforming a system of values for pupils and students in the context of updating the Ukrainian professional education]. Professional Pedagogics, 16, 162–168. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.162-168

Zakon Ukrayiny Pro osvitu [Law of Ukraine On education] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

DSPTO 7433. Profesiya: Kravets [DSPTO 7433. Profession: Tailor] (2016). Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny, Ministestvo sotsialʹnoyi polityky.

Pro zatverdzhennya Metodychnykh rekomendatsiy shchodo rozroblennya standartiv profesiynoyi (profesiyno-tekhnichnoyi) osvity za kompetentnisnym pidkhodom. № 126 [About the statement of Methodical recommendations concerning development of standards of professional (vocational and technical) education on the competence approach. № 126] (2021). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti-za-kompetentnishim-pidhodom

Odnoroh, H. (2018). Sut ponyattya «klyuchovi kompetentnosti kravtsiv» u psykholoho-pedahohichniy literaturi [The essence of the concept of «key competencies of tailors» in the psychological and pedagogical literature]. Teoriya i metodyka profesiynoyi osvity, 15. https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/3/article/view/633/724.

Pro zatverdzhennya Derzhavnoho standartu bazovoyi i povnoyi zahalʹnoyi serednʹoyi osvity. № 1392 [About the statement of the State standard of basic and full general secondary education. № 1392] (2011). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text

Radkevych, V. (2020). Rozvytok profesiynoyi ta fakhovoyi peredvyshchoyi osvity v umovakh transformatsiynykh protsesiv [Development of professional and professional higher education in the conditions of transformation processes]. In V. Radkevych (Ed), Naukovo-metodychne zabezpechennya profesiynoyi osvity i navchannya (рр. 16–29). IPTO NAPN Ukraïni.

Stasevska, O. A. (2014). Systema tsinnostey yak osnova buttya suchasnoho ukrayinsʹkoho suspilstva [The system of values as the basis of existence of modern Ukrainian society]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Yurydychna akademiya Ukrayiny imeni Yaroslava Mudroho», 1 (20), 62–76.

Alieksieieva, S., Yershova, L., Kravets, S., Lapshyna, O., and Odnoroh, H. (2021). Self-education and self-management to develop entrepreneurship competence in future professionals. SHS Web of Conferences. ICHTML 2021, 104. https://doi.org/10.1051/shsconf/202110403002

Goworek, H., Oxborrow, L., McLaren, A., Claxton, S., Cooper, T., and Hill, H. (2018). Creativity at Work and Sustainable Product Development: Practitioner Perspectives from the Clothing Industry. In L. Martin, N. Wilson (Eds.), The Palgrave Handbook of Creativity at Work. (pp. 563–582). https://doi.org/10.1007/978-3-319-77350-6_27

Odnoroh, H. (2019). Key competences of future garment workers: the offer and demand in the labour market. Professional Pedagogics, 19, 31–42. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.19.31-42

Published

2021-10-31

How to Cite

Оdnoroh H. (2021). MODEL OF INTEGRAL KEY COMPETENCE OF FUTURE QUALIFIED WORKERS OF SEWING PROFILE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 19–27. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.3.2

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION